Met ABLLS-R (Assessment of Basic Language and Learning Skills) kun je in kleine stapjes werken aan het ontwikkelen van vaardigheden. Het is een Engelstalig curriculum dat bestaat uit een handleiding en een protocol om de daadwerkelijke voortgang in de ontwikkeling van vaardigheden te meten. ABLLS-R richt zich op 25 vaardigheidsgebieden zoals taal, motorisch, sociaal, schrijven en aankleden. Deze vaardigheidsgebieden zijn op hun beurt weer opgeknipt in ruim 500 kleine taken. Na een eerste nulmeting kunnen individuele doelen worden gesteld om aan de vaardigheidsontwikkeling te gaan werken in een zogenaamd IEP. Het spelmateriaal op Educratief kan ingezet worden bij de taken behorende bij gestelde individuele leerdoelen. Je kunt ABLLS-R bij ons bestellen in de webshop. Voor het inhoudelijk gebruik van ABLLS-R verwijzen wij je graag naar professionals binnen ons netwerk. Zij kunnen ook ondersteuning bieden bij de vormgeving van de lessen en de specifieke ondersteuning zoals bijvoorbeeld aanpassingen aan de leeromgeving, aanbieden van het materiaal, prompten en bekrachtigingsmethodieken.
Met deze blog willen wij je wat bekender maken met de diverse vaardigheidsgebieden en de materialen die je in de webshop kunt vinden om er direct mee aan de slag te gaan. Dit keer focussen we op onderdeel B van ABLLS-R: Visuele Taken. Hiermee wordt gewerkt aan het versterken van de visuele vaardigheden. De visuele taken zijn opgesplitst in kleine stapjes van B1 tot en met B27. We focussen op Taken B1, B10, B11, B14 en B15.
B1: Het maken van inlegpuzzels. Met inlegpuzzels bedoelen we puzzels waarbij de losse stukjes (met of zonder knopje om vast te pakken) in een voorgedrukte vorm passen. Hierbij zijn allerhande mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met uit de inlegpuzzel 1 stukje te verwijderen. En vervolgens twee en drie. Het uiteindelijke doel is om zelfstandig een puzzel te maken waarbij alle stukjes direct al gegeven worden.
Bij een gewone inlegpuzzel ga je matchen op vorm van het puzzelstukje zoals bij de houten alfabetpuzzel. Maar je kunt ook kiezen voor een inlegpuzzel met voorbeelden van de afbeelding die op het puzzelstukje staat in de puzzel zelf om de taak wat eenvoudiger te maken en de succesratio te verhogen waardoor het leren leuk blijft! Zoals bij het voertuigen kleine puzzelpakket. Daarmee ga je eigenlijk matchen op afbeelding. Ook kun je eerst gebruik maken van inlegpuzzels met een wat groter knopje zoals de boerderijpuzzel met extra grote knoppen om de motorische actie wat te vereenvoudigen. Of een puzzel met geluid zoals de huisdierenpuzzel van Melissa en Doug
Tip: Je kunt een inlegpuzzel, die in het begin wat lastig is, ook zelf aanpassen door de afbeeldingen op de losse stukjes te kopiëren (even het eventuele knopje eerst losmaken) en dan de kopie uit te knippen en in de lege vorm te plakken of drukken. Als het puzzelen goed gaat kun je de afbeeldingen er weer uit halen om de taak wat lastiger te maken 🙂
B10: Het maken van een inlegpuzzel met een figuur dat uit meerdere stukken bestaat. In dit geval is het wat lastiger om de puzzel te maken omdat de diverse puzzelstukjes ook nog eens in elkaar moeten passen. Een voorbeeld in onze webshop is de treinpuzzel van Melissa en Doug die ook nog eens leuk geluid maakt als hij af is en de 4 lagen 4 seizoenenpuzzel waarbij je kunt beginnen met de onderste laag en de moeilijkheidsgraad kunt verhogen door meer stukjes te leggen of meer stukjes (uit de verschillende puzzellagen) te geven.
B11: Het maken van een inlegpuzzel met een rechte rand. De stukjes van dit soort puzzels grijpen in elkaar zoals bij een “normale” legpuzzel. De rand geeft wat visuele ondersteuning wat betreft de grenzen van de puzzel. In onze webshop hebben we bijvoorbeeld de legpuzzel piratenbeer met 4 stukken. Maar je kunt ook gebruik maken van een moeilijkere puzzel zoals de houten legpuzzel bouwplaats die uit maar liefst 96 stukjes bestaat… Ook hier kun je een aantal stukken verwijderen om het puzzelen gemakkelijker te maken en leuker te houden.
B14: het maken van een puzzel waarbij de stukken niet in elkaar passen. Het is nog net niet een “echte” legpuzzel waarbij de stukjes precies moeten passen maar het geeft al een hele uitdaging. Een voorbeeld is de dierentuinpuzzel in onze webshop. Je merkt wel dat het niveau van puzzelen met stapjes steeds moeilijker gaat worden.
B15: Eindelijk 🙂 komen “normale” legpuzzels aan bod. Met een maximum van 12 stukjes. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de vloerpuzzel brandweerwagen (lekker grote stukken om vast te pakken) of de puzzel de wereld van kikker (4 puzzels met stukjes van 4, 6, 9 en 16 stukjes).
Naast dit soort puzzels kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld blokkenpuzzels zoals boerderijdieren, de houten 3D-puzzel voor de echte slimmerds of de houten puzzel beroepen. De doolhofpuzzel gaat nog een stapje verder omdat puzzelen en losse opdrachten samengebracht worden. Zoek in de shop maar naar het woord puzzel en je komt ze allemaal tegen!
Overigens werk je tevens aan de vaardigheid Fijne Motoriek… De taken Z3 en Z4 gaan over het zonder ondersteuning en met gemak maken van inlegpuzzels en legpuzzels. Je slaat dus al twee vliegen in één klap!
Hopelijk heb je wat leuke inspiratie gekregen om met het puzzelen aan de slag te gaan om stap voor stap de visuele vaardigheid te gaan versterken. Het zou leuk zijn als je wilt reageren op deze blog met jouw eigen ideeën over het aanbieden van puzzels.